Pressemeddelelse: Køge bliver værtsby for to danske mesterskaber i 2025

sep 16, 2024

Her løbers der koncentreret ud af skiftezonen (Foto: Fotografen)

Foto: fra venstre Lars Heinrich – formand for Køge Tri Team 2000, Rasmus Henning – direktør Triatlon Danmark, Ken Kristensen – formand for kultur- og Idrætsudvalget, Ole Mogensen – filialdirektør Sparekassen Sjælland – Fyn

Pressemeddelelse fra Køge Kommune:

8.juni 2025 skal Køge danne rammerne om to danske mesterskaber, når både et triatlon- og et Aquabikemesterskab løber af stablen i forbindelse med Køge Jernmand.

Når der til sommer afholdes Køge Jernmand for tredje gang, skal de modige deltagere løbe side om side med andre atleter, der konkurrerer i et dansk mesterskab. Der skal nemlig afvikles både DM Middel og DM Aquabike Lang ved samme arrangement.

DM-distancer i både triatlon og Aquabike
Triatlon Danmark har valgt Køge som værtsby og afvikler stævnet i samarbejde med arrangørerne af Køge Jernmand: Køge kommune og Køge Tri Team 2000.

Det ene mesterskab er DM Middel, der afholdes både for eliten og for Age-Group. Age-Group er betegnelsen for motionist- og amatørtriatleter, der konkurrerer inddelt i aldersklasser. De skal konkurrere på triatlondistancen 1900 meters svømning, 90 kilometers cykling og 21,1 kilometers løb.

Det andet mesterskab er DM Aquabike langdistance for Age-Group, der er en disciplin på samme svømme- og cykeldistance.

”Det er fantastisk, at vi som kommune også kan tiltrække professionelle løb, og jeg er stolt over, at Triatlon Danmark har udset sig Køge som værtsby. De seneste to års afholdelse af Køge Jernmand har vist, at der er stor opbakning til arrangementet og at Køge har unikke rammer til at eksekvere løb i denne størrelse. Derfor er vi rigtig glade for, at vi nu får mulighed for at kombinere Køge Jernmand med afholdelsen af hele to DM, siger Ken Kristensen, formand for kultur- og Idrætsudvalget.

”Vi er stolte over at kunne byde danmarksmesterskaberne velkommen til Køge Jernmand i 2025. Det bliver en stor dag for både eliten og de glade motionister, som altid er en vigtig del af vores løb. Vi glæder os til at se jer på startlinjen”, siger Lars Heinrich, formand for Køge Tri Team 2000.

Datoen for Køge Jernmand og de to mesterskaber er rykket til 8. juni, som er en ny dato i forhold til tidligere annonceret. Derfor vil alle allerede tilmeldte blive kontaktet af arrangørerne via e-mail.

Formand for Kultur- og Idrætsudvalget, Ken Kristensen, telefon 42 64 22 50.

Ny Triatlon Danmark Træneruddannelse 2024

Træneruddannelsen er blevet opdateret og har fået en ny struktur i 2024. Formålet er at skabe en mere fleksibel træneruddannelse, bygget op om en række korte moduler, som kursisterne har mulighed for at stykke sammen til en samlet træneruddannelse, men også har mulighed for at tage enkeltvis. Hver modul vil bestå af E-læring samt et praktisk kursus. De første to kurser er åbne for tilmelding. Læs mere….

Triatlons Uge

I løbet af Triatlons Uge sættes der fokus på, hvad triatlon i en klub kan tilbyde – både socialt og sportsligt. En række klubber vil i den anledning åbne deres døre for interesserede og demonstrere, hvad de har at tilbyde, samt hvilke muligheder der findes for dem, der ønsker at starte med triatlontræning i en klub.